Project – Kolmenscate

Eind februari werden wij benaderd door de directrice van de basisschool Kolmenscate in Deventer, zei gingen een compleet nieuw schoolplein aanleggen. Maar bij een compleet nieuw plein horen ook leuke interessante muren toch?

Wat is de situatie?

Kolmenscate had een compleet betegeld speelplein met een paar toestellen erop, dit vonden zij niet mooi, de school wou de kinderen meer bieden. De school ging bezig met het aanleggen van een nieuw schoolplein met meer groen en minder tegels. Er kwam hoogteverschil met een natuurlijke uitstraling op het plein.  

Op gesprek

Wij zijn naar aanleiding van de aanvraag naar Deventer gereden, daar konden wij kennismaken met de directrice van de school en een paar docenten. Zij vertelden ons hun verwachtingen en de bedoeling van de muur.
Kolmenscate wil graag op de muur van het vernieuwde schoolplein een kleine ‘klimwand’ inrichten. Maar alleen wat hand- en voetgrepen zijn eigenlijk niet voldoende, met een muurschildering wouden ze er een geheel van maken. De school wou vijf dieren op de muur hebben staan, de olifant, de dolfijn, de aap, de eekhoorn en de octopus.  

De schets

De schets is gemaakt op maat, de school had ons verteld wat zij van ons verwachtten. Met deze info hebben wij een eerste schets gemaakt, waarna we nog een paar aanpassingen hebben gemaakt in overleg.

schets kolmenscate
kolmenscate

Ontwerp aanbrengen

We begonnen op 25 maart met deze graffiti. Eerst doen we voorbereidend werk, daaronder valt het voorbehandelen van de muur met een laag latexverf. Dit doen we zodat we een vaste kleur als ondergrond hebben, maar ook zodat de muur minder verf opzuigt van de decoratieve laag. Voor deze stap hebben wij een verfspuit om het proces sneller te laten verlopen.
Hierna brengen we een ‘doodlegrid’ aan, dit helpt ons met het maken van de schets op de muur.

 

kolmenscate
kolmenscate

Nu onze schets erop staat kunnen we beginnen met het decoreren van de muur.
Het is een hoge muur en we hebben geen steiger meegenomen, we denken dus de muur tot iets verder dan de helft te kunnen spuiten. We beginnen met de grote vlakken vorm te geven, zoals de lucht en de berg. We brengen wat kleur overgangen en wolken aan in de lucht.
Bij alle onderdelen van het ontwerp gebruiken wij drie of meer kleuren, een basiskleur, een highlight en een schaduwkleur.
Later op dag 1 komen we trappen tegen die de school zelf heeft, deze zijn veel hoger! Zo hoeven wij helemaal geen steiger te gebruiken en kunnen we overal gewoon bij. Op dag 1 zijn we dan ook al erg ver opweg.
Dag 2
De dag daarna gaan we weer verder, vandaag zijn vooral de dieren en de voorgrond aan de beurt.
De dieren krijgen hun basiskleuren, waarna de highlights en schaduwen volgen. We passen nog een paar dingetjes aan in het ontwerp, zo zorgen we ervoor dat de rechter boom groter is zodat de aandacht meer naar de dieren wordt getrokken. Ook maken we het water waar de dolfijn uitspringt, 

 

Eindresultaat

En dan, het eindresultaat. We kregen al veel positieve opmerkingen van kinderen die aan het spelen waren om ons heen, en het viel ook in de smaak bij volwassenen. De docenten vonden het proces snel gaan, ze hadden verwacht dat het langer zou duren. We zijn erg blij met de resultaten!
Dit was nog niet helemaal het einde van het verhaal, twee weken later kwamen wij namelijk terug. Dit om de ‘anti-graffiti coating’ aan te brengen, dit doen we uit voorzorg om te voorkomen dat de muurschildering ondergekliederd wordt.

kolmenscate
kolmenscate
kolmenscate
eindresultaat vergelijken

volg ons op instagram @graffitiforyou.insta